Puncovní úřad má své pobočky v Praze, Jablonci na Nisou,
Brně a Ostravě a expozitury v Plzni,
Táboře, Turnově, Červeném Kostelci
a Hradci Králové. Každé pracoviště
je svým rozsahem poskytovaných služeb specifické, avšak hlavní činnost – výkon puncovní
kontroly – mají společnou.
Puncovní kontrola – zjednodušeně řečeno – je činnost, při které se kontroluje, zda zboží (šperky z drahých kovů) má zákonnou ryzost a předepsaný stav. Pokud je vše v pořádku, výsledkem pak je úřední označení – opuncování zboží.
Je třeba upozornit, že k puncovní kontrole se předkládá dle ust. § 10 PZ zboží kompletní. Např. náušnicové vršky jsou "polotovary", nikoli zboží kompletní, resp. se o zboží nejedná vůbec, ale jde pouze o výrobek z drahého kovou (klenotnická slitina - ust. § 3 odst. 1 písm. b PZ), proto se samostatně nepředkládají k puncovní kontrole. Takový polotovar se prodává obvykle označený ryzostním číslem (nepovinně), každopádně však bez výrobní či odpovědnostní značky (těmi se smí označovat výlučně zboží).
K puncovní kontrole může předložit zboží jakákoli fyzická osob, fyzická osoba podnikající a
právnická osoba (zákazník). Prakticky takové předložení probíhá tak, že zákazník
v úředních hodinách navštíví pracoviště Puncovního úřadu a v čekárně vyčká,
až na něj přijde řada. U příjmového okénka – odděleno sklem – prostřednictvím posuvného
kovového šuplíku předá své šperky přijímající pracovnici. Zároveň předá i vyplněný
objednávkový formulář, který si lze vyzvednout na každém pracovišti Puncovního úřadu nebo v elektronické podobě stáhnout zde. Přijímající pracovnice zkontroluje hmotnost a další náležitosti předkládaného zboží a vydá zákazníkovi potvrzení (příjmovou boletu). Zároveň se
zákazníkem domluví, kdy bude úředně označené zboží připraveno k výdeji,
a to zejména v souvislosti s aktuálním vytížením daného pracoviště a
množstvím zákazníkem předkládaného zboží. Obvykle se jedná o hodiny či dny –
žádnou konkrétní lhůtu však puncovní zákon nestanovuje.
Při výdeji se
opět zákazník dostaví na příslušné pracoviště. Pracovnice Puncovního úřadu před ním zkontroluje váhu a
počet kusů zboží a po zaplacení
puncovních poplatků mu zboží vydá. V některých případech místo platby
hotově či kartou probíhá až následně fakturace příslušné částky (právnické
osoby).
Je zásadní rozdíl při příjmu a výdeji zboží zejména u větších položek (stovky až tisíce kusů
při jednom předložení). Pro takové případy je vhodné, aby se zákazník předem
telefonicky domluvil s pracovníky příslušného pracoviště, kdy – s ohledem
na své možnosti, vytíženost příslušného pracoviště a další zákazníky – je optimální
zboží k puncovní kontrole předložit. Způsob a čas výdeje takového zboží je
při příjmu upřesněn. Uvedené platí např. pro zboží cizí (dovoz ze zahraničí),
větší množství starožitného zboží a některou – zejména sériovou – výrobu tuzemskou.
Příjem a výdej zboží od občanů (fyzických nepodnikajících osob) je – s ohledem na předkládání jednotlivých kusů zboží – výrazně jednodušší. Tomu odpovídá i doba potřebná pro provedení puncovní kontroly. Takové zboží si občan může vyzvednout – s ohledem na aktuální situaci na daném pracovišti – někdy již po velmi krátké době.