Mgr. Roman Kopečný



Články jsou členěny do dvou kategorií - "Spotřebitelé" a "Výrobci a obchodníci". Přepíná se mezi nimi v horní liště!

Kdo má jakýkoli dotaz z oblasti puncovnictví, může mě kontaktovat na adrese [email protected]

Nepravidelně pořádám seminář "Puncovnictví v praxi" - na základě zájmu veřejnosti. Zájemci o účast na semináři pište na výše uvedenou e-mailovou adresu.

Dvacet pět let jsem pracoval v Puncovním úřadu jako inspektor a vrchní inspektor, "internetista" a metrolog. Ministrem spravedlnosti jsem byl jmenován soudním znalcem se specializací Puncovnictví, zkoušení drahých kovů, ověřování pravosti puncovních značek.

Následných 5,5 roku jsem zastával funkci ředitele "Odboru puncovní kontroly". Od 1. 8. 2024 jsem byl jmenován do funkce ředitele "Odboru puncovní inspekce" - vrátil jsem se tedy do svého "domovského" odboru jako jeho ředitel.

Protože jsem přesvědčen, že zákony mají chránit slušné občany, rozhodl jsem se před časem vytvořit stránku, která by v mé profesi tomuto účelu mohla sloužit.

Články byly původně publikovány v blogu.cz, jehož činnost byla dne 16. 8. 2020 ukončena. Většinu textů jsem pak následně umístil na tuto stránku a zprovoznil ji k 1. 10. 2020.

Texty lze volně kopírovat a šířit, případně používat jejich část - při zachování původního významu -, a to za předpokladu, že se tak bude dít bezúplatně a jejich zdroj bude řádně citován (viz www.citace.com).




+
Výrobci a obchodníci
E-shop jako elektronická provozovna podle puncovního zákona

Minulý článek byl věnován tzv. oznamovací povinnosti dle ust. § 35 PZ.

Jeho odst. č. 3 uvádí:

(3) Za provozovnu podle odstavce 1 se považuje provozovna podle zvláštního právního předpisu.6c) Zbožím nebo ostatními výrobky z drahých kovů lze obchodovat též na elektronické adrese v informačním systému (dále jen "elektronická adresa"). Zahájení a ukončení činnosti v provozovně a na elektronické adrese jsou výrobci a obchodníci povinni oznámit písemně Puncovnímu úřadu nejméně 3 dny předem.

Právě obchodováním na elektronické adrese, tedy obchodováním v "elektronické provozovně", se budeme tentokráte zabývat.

E-shopy jsou naprosto specifickým segmentem trhu, a jako v ostatních oblastech obchodu, tak i v oblasti šperků z DK, přinášejí určité výhody i určitá rizika - všneobecně známá.

Pokud nahlédnete do formuláře PÚ s názvem "Registrace činnosti s drahými kovy", je u oznamování provozoven členěn na tři sekce

- provozovny klasické[1]

- provozovny pro dálkový prodej včetně individuálních elektronických[2]

- provozovny elektronické poskytovatelského typu[3]

Elektronické provozovny představují ony dva poslední uvedené typy.

První z nich jsou všeobecně známe e-shopy, a to buď specializované - v našem případě na prodej šperků z drahých kovů a kovů obecných - nebo e-shopy se širokým sortimentem. Zde obvykle nebývá problém zjistit, kdo takový e-shop provozuje, a kdo je prodejcem nabízeného zboží. Bývá to jedna a táž "osoba" - fyzická či právnická.

Druhé z nich jsou elektronické provozovny poskytovatelského typu. Běžně známé jsou portály aukční - typický představitel www.aukro.cz, www.odklepnuto.cz a portály řemeslné - typický představitel www.fler.cz. Zde je třeba uvést při oznamování činnosti s DK všechny takové údaje, které prodejce jednoznačně identifikují, a to dle specifických podmínek jednotlivých poskytovatelů.

Složitější situace je u tzv. "elektronických obchodních domů". Provozovatel takového obchodního domu bývá na webových stránkách poměrně snadno dohledatelný (podobně jako u portálů aukčních či řemeslných), při podrobnějším zkoumání však zjistíme, že v jednotlivých "patrech" tohoto virtuálního obchodního domu prodávají různé zboží různí prodejci, kteří mají tento "elektronický prostor" pronajatý - podobně jako ve skutečném kamenném obchodním domě. V tom elektronickém je však často velmi obtížné, a někdy i nemožné, zjistit, kdo je vlastně prodejcem nabízeného zboží - s kým tedy kupující uzavírá kupní smlouvu na dálku. To zákazník zjistí často až po doručení objednaného zboží z prodejního dokladu, na kterém je prodejce uveden. A právě tento prodejce, se kterým zákazník uzavřel kupní smlouvu, je povinen učinit oznámení PÚ, že na elektronické adrese zahájil svou obchodní činnost dle ust. § 35 odst. 3 PZ. Nikoli tedy provozovatel takového elektronického obchodního domu, správce internetových stránek, atd., pokud však zároveň není oním prodejcem výrobků z DK.[4]

Zboží nabízené k prodeji musí být i v elektronické provozovně umístěno viditelně odděleně od ostatních výrobků.[5] (např. hodinek, suvenýrů, atd.). Pokud prodejci prodávají i předměty ze zlata, stříbra nebo platiny, jež nedosahují ryzosti podle § 3 odst. 2 nebo jsou zcela z obecného kovu nebo nekovového materiálu, byť drahým kovem povrchově upraveného, nesmí při jejich prodeji používat údaje, které by mohly uvádět v omyl, že jde o zboží podle § 3, zejména označovat tyto předměty slovy zlato, stříbro nebo platina, včetně výrazů odvozených nebo překladů do cizího jazyka (dále jen "klamavé označení"). Klamavým označením je též vydávání zboží za výrobky z obecného kovu nebo jiného materiálu.[6] Obchodníci jsou povinni takové předměty zřetelně označit a vystavovat je viditelně odděleně. Totéž platí i pro zboží zhotovené z odlišných ryzostí nebo z různých drahých kovů, zejména je-li povrchově upraveno tak, že může vyvolat matoucí dojem o svém skutečném složení.[7]

V praxi je tedy třeba vhodným způsobem na webové stránce strukturovat nabízené zboží. Možností je více, jako zřetelné označení a viditelné oddělení je možné považovat např. to, pokud je nabídka nejprve strukturována na šperky z obecného kovu (např. chirurgické oceli), šperky zlaté a šperky stříbrné. Zlaté a stříbrné šperky je pak třeba strukturovat dle jejich případné ryzosti. Způsob realizace zřetelnosti a viditelnosti PZ dále nespecifikuje, je tedy na prodejci (obdobně jako v kamenné prodejně), jakým způsobem toto zajistí. Není tedy možné, aby byly na webové stránce bez uspořádání umístěny (vystaveny) jednotlivé kusy výrobků bez příslušného označení co do druhu kovu a jeho ryzosti (u kovu drahého) nebo sice takto označené, avšak bez viditelného oddělení co do druhu kovu a ryzosti. Na závěr je třeba připomenout problematiku označování nabízených výrobků, aby nedošlo ke "klamavému označení".

------------------------------------------------------------------------------------------

[1] provozovny ve smyslu §17 živnostenského zákona, nebo jinak: kde se reálně na místě platí a předává zboží, (např." provozovny kamenné nebo fyzické"); patří sem i provozovny přechodné, mobilní a automaty

[2] provozovny pro dálkový prodej a individuální elektronické adresy, na nichž je umístěn systém umožňující dálkový, bezkontaktní prodej zboží (např. přes nákupní koš nebo s nabídkou k objednání zboží e-mailem, poštou nebo telefonicky, a příslibem zaslání). Termínem "individuální" se rozumí to, že jde o adresy vztažené jednoznačně pouze k subjektu, jehož se registrace týká.

[3] elektronické adresy, na nichž poskytovatel (obvykle specializovaný) umožňuje prodejcům elektronicky obchodovat (např. aukční nebo řemeslné portály Aukro, Fler a jiné). K identifikaci registrovaného subjektu je třeba dalších údajů (uživatelské jméno, tzv. "nickname", a oficiální, ověřený e-mail pro komunikaci mezi poskytovatelem systému a prodejcem).

[4] Je to analogická situace jako u obchodního domu (kamenného), který má jednotlivá prodejní patra a v nich prodejní stánky s různým zbožím. Toto zboží prodávají různí prodejci. Tito prodejci mají s vlastníkem nebo pronajimatelem obchodního domu uzavřené smlouvy a své zboží v obchodním domě prodávají svým jménem. Každý takový prodejce - pokud obchoduje s výrobky z DK - má onu oznamovací (registrační) povinnost u PÚ.

[5] ust. § 39 odst. 1 PZ

[6] ust. § 40 odst. 1 PZ

[7] ust. § 40 odst. 2 PZ


Mgr. Roman Kopečný