Mgr. Roman Kopečný



Články jsou členěny do dvou kategorií - "Spotřebitelé" a "Výrobci a obchodníci". Přepíná se mezi nimi v horní liště!

Kdo má jakýkoli dotaz z oblasti puncovnictví, může mě kontaktovat na adrese [email protected]

Nepravidelně pořádám seminář "Puncovnictví v praxi" - na základě zájmu veřejnosti. Zájemci o účast na semináři pište na výše uvedenou e-mailovou adresu.

Dvacet pět let jsem pracoval v Puncovním úřadu jako inspektor a vrchní inspektor, "internetista" a metrolog. Ministrem spravedlnosti jsem byl jmenován soudním znalcem se specializací Puncovnictví, zkoušení drahých kovů, ověřování pravosti puncovních značek.

Následných 5,5 roku jsem zastával funkci ředitele "Odboru puncovní kontroly". Od 1. 8. 2024 jsem byl jmenován do funkce ředitele "Odboru puncovní inspekce" - vrátil jsem se tedy do svého "domovského" odboru jako jeho ředitel.

Protože jsem přesvědčen, že zákony mají chránit slušné občany, rozhodl jsem se před časem vytvořit stránku, která by v mé profesi tomuto účelu mohla sloužit.

Články byly původně publikovány v blogu.cz, jehož činnost byla dne 16. 8. 2020 ukončena. Většinu textů jsem pak následně umístil na tuto stránku a zprovoznil ji k 1. 10. 2020.

Texty lze volně kopírovat a šířit, případně používat jejich část - při zachování původního významu -, a to za předpokladu, že se tak bude dít bezúplatně a jejich zdroj bude řádně citován (viz www.citace.com).




+
Výrobci a obchodníci
Vyobrazení českých puncovních značek v elektronické provozovně.

Přesto, že o vyobrazení českých puncovních značek byly napsány již dva příspěvky (1), (2), stále se setkáváme s nejasnostmi a s dotazy na toto téma, a to zejména v souvislosti s obchodováním prostřednictvím internetu.

Jak bylo uvedeno zde, dle ust. § 39 odst. 3 PZ platí:

Na prodejním místě musí být umístěno na přístupném a trvale viditelném místě vyobrazení českých puncovních značek.

Prováděcí vyhláška č. 363/2003 Sb. ve své příloze toto vyobrazení definuje.

Vyobrazení českých puncovních značek lze zakoupit ve formě karty s vytištěným vyobrazením těchto značek v pobočkách a expoziturách Puncovního úřadu nebo lze toto vyobrazení "stáhnout" ve formátu jpg nebo ve formátu pdf.

A teď k problémům, které vznikají s tímto vyobrazením v souvislosti s obchodováním na elektronické adrese (tzv. elektronická provozovna) dle ust. § 35 odst. 3 PZ.

Je třeba vycházet z dikce PZ a zajistit, aby toto vyobrazení bylo na "prodejním místě", a to na "místě přístupném a trvale viditelném".


Mgr. Roman Kopečný

U elektronické provozovny je prodejním místem elektronická adresa na které dochází k obchodování, např. www.obchod.cz. Jedná se tedy o základní webovou adresu takové elektronické provozovny.

V praxi pak lze doporučit, aby vyobrazení českých puncovních značek bylo umístěno na podstránce "obchodní podmínky", případně na obdobné podstránce elektronické provozovny. V úvahu také připadá umístění tohoto vyobrazení přímo na stránce u nabízených výrobků z drahých kovů (šperků).

Dále je třeba zajistit, aby toto umístění bylo přístupné a trvale viditelné, což u elektronické provozovny splňuje webová stránka, která je trvale přístupná, s hypertextovým odkazem umístěným v takové části stránky, který se bude zobrazovat na každé podstránce (např. spodní lišta stránky, obdobně jako "obchodní podmínky", "kontakty", apod.). Zde se tedy umístí nápis "puncovní značky" a vlastní vyobrazení - tedy obrázek v obvyklém formátu, velikosti a rozlišení - bude pak k dispozici po rozkliknutí např. ve vlastních obchodních podmínkách. Z uvedeného také plyne, že se musí jednat o "vyobrazení", tedy obrázek, nikoli tedy např. o hypertextový odkaz na vyobrazení umístěné na jiné webové stránce (např. na stránce Puncovního úřadu), "blikajíci banner", atd., atd. - lidová tvořivost v této věci je téměř nevyčerpatelná. Cílem je, aby se zákazník mohl s vyobrazením českých puncovních značek snadno seznámit bez dalších úkonů.

Na tomto místě je třeba ještě upozornit, že vyobrazení českých puncovních značek - jak bylo uvedeno výše - je definováno v příloze prováděcí vyhlášky č. 363/2003 Sb. To znamená, že nelze redukovat počet vyobrazených puncovních značek např. pouze na značky platné pro zboží stříbrné - s odkazem, že v elektronické provozovně dochází k prodeji pouze zboží stříbrného - atd. Toto vyobrazení tedy musí obsahovat minimálně to, co je v příloze vyhlášky č. 363/2003 Sb. uvedeno. Proto Puncovní úřad vychází prodejcům již léta vstříc a nabízí vkusně řešené vyobrazení těchto značek (v papírové i elektronické formě), které požadavkům této právní normy plně vyhovuje.


Mgr. Roman Kopečný